Skip to content

Het nut van veranderen + 10 tips die helpen bij verandering en ‘loslaten’ in jouw leven.

Het is zomer en je geniet van het heerlijke weer, je bent vrij en je komt weer eens aan dingen toe waar je allang mee aan de slag wilde gaan. De zomervakantie is ook een mooi moment voor reflectie. Doe ik nu de dingen die ik heel graag doe, waar ik energie van krijg en waar mijn talenten liggen? Wil ik de komende jaren dezelfde werkzaamheden blijven doen, blijf ik zitten waar ik zit of ga ik op zoek naar verandering?
Dit artikel geeft inzicht in de impact van veranderen en loslaten + 10 tips die helpen voor meer succes bij verandering, en ‘loslaten’ verzachten.

Waarom verandering stressvol kan zijn

Veranderen is spannend. Veel mensen willen toch de stabiliteit in hun leven. De stabiliteit van een vast inkomen, weten wat je volgend jaar gaat doen, waar en met wie. De meeste mensen vinden het niet eng om het onbekende te betreden, maar juist om het bekende te verlaten. Je weet nu wat je hebt, maar je weet niet wat je straks zult krijgen. Zal je in je nieuwe werk wel gelukkiger zijn dan nu? Is de keuze die je maakt wel de juiste keuze?

Je zekerheid loslaten; wat zijn de risico’s?

Het zit in onze aard om te beschermen wat we nu hebben. Onze zekerheid verliezen doet ons dan ook veel pijn.

Wat we nu hebben willen we niet verliezen omdat het ons zekerheid biedt. Iets kwijtraken raakt ons dan ook veel harder dan iets nieuws krijgen. Deze menselijke eigenschap komt ons goed van pas in tijden waarin we echt moeten overleven. Het dwingt ons om geen grote risico’s te nemen wanneer het ons leven op het spel kan zetten. In de moderne maatschappij zit deze eigenschap ons echter vaak in de weg.

‘Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken

Blijf ik denken zoals ik altijd heb gedacht.

Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht,

Blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd

Blijf ik doen wat ik altijd heb gedaan.

Blijft mij overkomen, wat mij altijd overkomt.

Maar als ik nu mijn ogen sluit

En mijn ware zelf voel van binnen

Dan kom ik deze cirkel uit en kan ik steeds opnieuw beginnen’.

10 tips die helpen om in je kracht te staan, voor meer succes bij verandering en ‘loslaten’ verzachten:

  1. Blijf dichtbij jezelf. De wens om te veranderen komt deze vanuit jezelf, of probeer je te veranderen voor iemand anders. In dat laatste geval maak je het jezelf erg moeilijk. Ga dit voor jezelf na.

  2. Bepaal wat je echt belangrijk vindt. Waar wil je later trots op kunnen zijn? Wat is je doel?

  3. Maak een lijstje met voors en tegens. Angst is een slechte raadgever. Bij verandering kan faalangst een grote rol spelen. Wat is het ergste wat kan gebeuren?

  4. Droom groot en neem kleine stapjes. Je doel mag best ambitieus zijn. Iets heel groots is echter ook ontastbaar en kan onbereikbaar lijken. Breek het daarom op in meerdere kleine doelen.

  5. Vier je successen, hoe klein ook. Zelfvertrouwen opbouwen is belangrijk. We zijn geneigd meer nadruk te leggen op onze fouten dan onze successen. Heb je één van je doelen gehaald, hoe klein ook, feliciteer en trakteer jezelf dan.

  6. Maak tijd voor je verandering. We denken vaak dat we te weinig tijd hebben, maar ga eens na hoeveel tijd je kwijt bent met social media, tv kijken, e-mail checken. Een kwartier per dag besteden aan je gewenste verandering kan al veel effect hebben.

  7. Accepteer dat dingen soms anders gaan dan je had gepland, verwacht of gehoopt.

  8. Zoek steun. Positieve mensen die een vergelijkbaar proces doormaken of hebben doorgemaakt kunnen jou helpen om door te zetten. Heb je die niet in je directe omgeving, probeer dan via je netwerk in contact te komen met deze mensen.

  9. Stok achter de deur. Zorg dat er iemand is aan wie je verantwoording aflegt, je partner, een coach, iemand uit je vriendenkring of online groep.

  10. Herinner jezelf iedere dag aan je doel. Zoek iets wat je doel vertegenwoordigt, schrijf je doel op een groot vel papier, maak een poster of een mood board of verzin iets anders. Hang dit op een plek waar je het vaak ziet als fysieke reminder waar je het allemaal voor doet.

Wil je extra hulp om inzicht te krijgen en de juiste keuzes te maken?

Human Being Management (HBM) werkt met de (on)bewuste drijfveren. Met HBM kijk je dieper dan gedrag. Je kijkt naar de NATUUR van mensen. Om jouw (potentiële) talenten duurzaam in te zetten, is het belangrijk dat je eerst inzicht hebt in en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen aandeel in processen. De ACT® meting geeft direct inzicht in bewuste (5%) en onbewuste (95%) drijfveren.

De ACT®-meting

Wil jij jezelf écht goed leren kennen? ACT® is een slimme, innovatieve methodiek die op heldere, gedetailleerde wijze in slechts 15 minuten een antwoord geeft op vele vragen, zoals:

  • Welke kwaliteiten bezit ik van nature en welke niet?
  • Benut ik al mijn kwaliteiten in mijn huidige functie?
  • Hoe kan ik meer energie halen uit mijn werk? Etc.

De Analytical Competence Tool (ACT®) is een unieke online meetmethode die oog heeft voor de hele mens. Dit meetinstrument geeft richting bij ontwikkelvragen. ACT® gaat veel verder dan zichtbaar gedrag en cognitief denken. Het houdt je een spiegel voor en laat je ontdekken wie je ècht bent en hoe dat jouw dagelijks leven beperkt, bekrachtigt en bepaalt. Meer informatie over de Analytical Combetence Tool

Evelyn Schoe

Laat een reactie achter