Een communicatietrainer kan jou met één of meerdere korte trainingen – eventueel aangevuld met coaching – inzichten en kennis bijbrengen, waarmee je in de praktijk leert ‘verbindend’ communiceren. Als communicatietrainer van Inspire & Result deel ik via dit artikel graag wat inzichten met jou.

Waarbij helpt een communicatietrainer?

Een communicatietrainer helpt de kwaliteit van communicatie te verhogen. We hebben het daarin niet over spelling en grammatica, maar over de manier van communiceren. Intonatie, handgebaren, je houding, communicatiestijlen en non-verbale communicatie. We kijken daarbij naar tact, strategie en efficiëntie.

Een communicatietrainer helpt je effectiever communiceren met meer kans op het gewenste resultaat. Thema’s als: het bouwen van goede relaties, samenwerkingen, management optimalisatie, het geven van goede feedback en jezelf presenteren zijn veelbesproken en wordt tijdens communicatietraining beoefend. Een communicatietrainer kan dus voor verschillende doelen worden ingezet.

Niet alle trainers bieden coaching aan

Niet alle communicatietrainers bieden individuele coaching aan en leren naast effectiever te communiceren ook hoe je de interne communicatie met jezelf kunt verbeteren. Wij bieden dit wel aan waardoor je beter kunt leren luisteren naar jouw binnenwereld, jezelf beter leert kennen en bewuster om te gaan met het aangeven en stellen van grenzen (assertiviteit).

Dus niet alleen communicatie met anderen, maar ook de interne dialoog – de communicatie met jezelf – wordt dan onder de loep genomen. Daarnaast kan een communicatietrainer ook worden ingezet voor het trainen van groepen mensen zoals teams, waarbij teambuilding / teamtraining aan de orde is.

Inspire & Result inzetten als communicatietrainer

Heb jij of heeft jouw organisatie een communicatietrainer nodig om de kwaliteit in werkprestaties of op het gebied van werksfeer te verhogen. Dan ben je aan het goede adres.

Veel voorkomende situaties waarbij een communicatietrainer uitkomst biedt:

  • Hoe kan personeel beter met elkaar communiceren?
  • Wat zijn mijn belemmerende communicatiepatronen?
  • Hoe kan de communicatie van manager naar anderen verbeterd worden?
  • Hoe kan ik mijzelf beter presenteren binnen of buiten het bedrijf?
  • Op welke manier krijg ik meer voor elkaar bij mijn collega’s?
  • Hoe kunnen we beter samenwerken?

Verschillende type trainingen

De communicatietrainers van Inspire & Result bieden de volgende communicatietrainingen aan:

  • Trainingspakket: verbindend en resultaatgericht communiceren
  • Module: communicatiestijlen
    • Module: feedback geven en ontvangen
    • Module: jezelf presenteren
      • Helpt bij:
        • Onzekerheid tijdens communiceren
        • Stress bij het voeren van gesprekken
        • Gevoel van minderwaardigheid
        • Problemen met verbinding maken met mensen
      • Jouw resultaat:
        • Meer overtuigingskracht
        • Betere samenwerking
        • Meer inzicht in communicatie
        • Persoonlijke ontwikkeling
        • Meer persoonlijk succes

Teamontwikkeling

Tijdens deze training gaan we in op de samenstelling van jouw team. Wat zijn de karakteristieken daarvan, denk aan generatiemanagement maar ook aan capaciteiten motivatie en ambitie van teamleden

Persoonlijk leiderschap

We gaan aan de slag met inzicht over jezelf in het kader van je Persoonlijk leiderschap en je leidinggevende rol. Je krijgt tastbaar inzicht in het effect van de verschillende typologieën op de wijze waarop jij jouw werk/leidinggevende rol inricht en uitvoert.

Communicatiestijlen

Wil je effectief communiceren, dan is het belangrijk dat je de geheimen kent achter de verschillen in communicatie- en karakterstijlen. Dat je ze kunt herkennen en ook effectief kunt benaderen. Hierbij is het ook van belang dat je bewust bent van de valkuilen van jouw manier van communiceren.

Opbouwende feedback geven en ontvangen

Feedback is een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie want door feedback regelen we voor groot deel de omgang met elkaar. Zo wordt positief gedrag ondersteund en bevestigd en kan negatief gedrag bespreekbaar worden gemaakt. Veel mensen voelen zich hier ongemakkelijk bij. Feedback maakt je kwetsbaar en kwetsbaarheid staat centraal in het feedback proces. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste tools hebt om effectief feedback te geven en ontvangen.

Jezelf presenteren

Communiceren doe je niet met woorden alleen. Het is natuurlijk belangrijk hoe je jouw gesprekspartner aanspreekt en wat je tegen hem of haar zegt. Maar het is net zo belangrijk hoe jij jezelf presenteert. Zorg dat je authentiek en oprecht bent waardoor je vertrouwen uitstraalt en geloofwaardig overkomt. De klant moet het gevoel krijgen dat hij of zij bij jou aan het juiste adres is. Hoe zie jij je gesprekspartner te overtuigen?

Informeer naar de mogelijkheden

Ben je benieuwd wat een communicatietrainer voor jou of je organisatie kan betekenen?

Informeer naar de mogelijkheden.